«Imagine»!

Jeg velger å oppdatere denne Bloggen om nyskaping, frihet og forandring idag. Det er fortsatt for mange som tenker snevert rundt samfunnsutvikling og nye løsninger. Vi er for fastlåst i gammelt tankegods, og lar oss dirigere av faglige maktmiljøer. Det er et sammentreff at det også er 30 år siden John Lennon ble skutt ned i 1980. Tragisk slutt for en genial musiker, men også en «forandrer» i sin tid. Jeg beundrer slike mennesker.

**

Vi trenger innovasjon. Vi må premiere bedriftene! Vi må senke skattetrykket, øke forskningen osv osv.

Jada, vi må gjøre alt dette og politikerne må gi sitt bidrag. MEN først og fremst handler det om oss selv; vi må ha viljen og lysten til å gjøre en forskjell. Smak på ordet «creare» på latin, som har gitt oss ordene creativity og kreativitet. Det betyr faktisk «å skape» på latin. Så min oppfordring er at vi tenker nye tanker omkring gamle utfordringer.

Vi kan ikke lenger stenge oss inne i en boks som ekspert på et fagområde. Det er de som tenker nytt og vil gjøre ting annerledes som vil klare seg best i «tekno-politikk»-samfunnet.

Jeg er nok mer utålmodig enn de fleste. På ca 15 år har jeg jobbet 5 ulike steder før jeg startet NyAnalyse i feb 2010, Det har vært enormt lærerikt med impulser fra offentlig sektor (SSB), privat næringsliv (Storebrand, c.Rel og NHO) og politikk (Hs stortingsgruppe). Hva har jeg lært?

* Fra offentlig sektor lærte jeg fag, tallbehandling og grundighet.

* Fra privat sektor erfarte jeg konkurransepress, egenutvikling , men også nedbemanning og konkurs! Samtidig lærte jeg mye kreativitet. For det kan faktisk læres, hvis miljøet legger til rette for det. Det virker litt fjernt idag, men jeg lagde foredrag i NHO på pensjon og globalisering, bygget opp med musikk og powerpoint. Låtene 9 to 5 med Dolly Parton, og Wild world med Cat Stevens gjorde susen.

* Fra politikk fikk jeg et unikt innsyn i politikk og Stortingets arbeidsrytme, inkl mediemakten. Jeg var imponert over hvor dyktige (de fleste) politikere var, og hvor mye de jobbet for fellesprosjektet. Men jeg er overbevist om at arbeidsformen må fornyes. Inntil 2008 brukte man fax til å sende 1000 spm til findep og tilbake igjen. Komiteene jobber altfor isolert med sine problemstillinger. Kun finanskomiteen må samle tråden ved budsjettbehandlingen.

Det var ikke minst for lite kreativitet. Jeg tror det skyldes urgamle regler om at kun de folkevalgte hadde talerett på gruppemøter, og flere andre samlinger. Videre burde rådgivere fra ulike partier ha noen flere møteplasser og møtes oftere, for å berede grunnen for samlende løsninger.

Mitt poeng er egentlig at nye tanker alltid må slippe til, og om du er direktør, stortingspolitiker eller ansatt så er ideen og løsningen like verdifull. En stor del av utfordringene kan løses nedenfra. Så mitt tips er at mange av dere tar sjansen, bytt jobb eller stilling, lag et prosjekt på tvers av kompetanse, eller rop ut «din gode ide»!

For NyAnalyse er det en viktig verdi å skape og være kreative; vi har også Nyskapende som ett av ordene som skal beskrive bedriften og oss selv. Det er like mye en påminnelse om at vi må jobbe smart.

Hvilke innovative saker kan to samfunnsøkonomer komme med? Vel, vi har utfordret kommune-Norge ved å utvikle Byråkratibarometeret 2010. Vi kobler blogg, nyanalyse.no, og twitter, forsøker å samle fakta og tall til nytte for flere på bluelines09.wordpress.com. Samtidig leverer vi enkle faktaoversikter til markedets mest fornuftige pris, om fylker og kommuner, markedsutvikling mv.

Tenk hvis vi kunne lage en Apps til Iphone hvor ledere, ansatte og media, kunne laste ned «siste viktige fakta» tilpasset ditt neste møte eller foredrag!!

Tenk hvis vi kunne danne møteplasser hvor kommuneadministrasjon fikk utveksle ideer med «de beste» eller personer fra bedrifts-Norge?

Det kreative samfunn er i startgropen, ikke nødvendigvis bare innen IKT og teknologi, men på smart organisering og læring.

Tenk så mye mer vi kan utnytte sosiale medier i en nær og effektiv kontakt mellom innbyggere og ordførere i norske kommuner!

Hvis du har en ide om hvordan «alle» kunne lære og bli mer effektive i norske kommuner, vil vi gjerne høre om det!

Se også her http://mandagmorgen.no/«glemmer»-å-bruke-ansattes-kreativitet

Husk at vårt samfunn idag ikke er en endestasjon, men på vei mot nye og bedre løsninger! Da trengs «forandrere» som Lennon, så husk å «creare» !

**

Låt: Power to the people! og Imagine, av geniale John Lennon.

Legg igjen en kommentar

