Voodoo-skatte-fornyelse!

Jeg har tidligere skrevet mye om rapporten til SSB fra sommeren 2008. Her slo byrået fast at over halvparten av skattelettelsene på arbeid i 2004-2006 (skattereformen), kom tilbake til statskassen. Det dreide seg faktisk om 4,5-5 mrd kroner i dynamiske effekter. Kraftige konklusjoner fra forsiktige forskere. les mer her: https://bluelines09.wordpress.com/2009/09/04/slipp-lotte-arbeid-fri-halv-pris-pa-h%c3%b8yres-skattelette/

Det var lovet at en «intern» arbeidsgruppe med Finansdepartementet og SSB skulle legge frem en ny rapport senest i august 2009 (før valget). Den kom først i statsbudsjettet 2010, og gjorde noen halvhjertede forsøk på å trekke ned virkningene fra tidligere SSB analyse. Likevel står det meget tydelig i Nasjonalbudsjettet 2010 at:

» Dette fjerner imidlertid ikke svakheten ved dagens provenyanslag, nemlig at en i enkelte tilfeller ikke tilordner et «korrekt» (langsiktig) proveny til den enkelte skatte- eller avgiftsendringen som foreslås.» og videre anbefaler de tydelig nok at:

» Arbeidsgruppen mener at budsjett dokumentene bør inneholde analyser av samlede virkninger av skatte- og avgiftsforslag, inkludert dynamiske virkningeer…»

Det blir utrolig spennende å følge med på når finansdepartementet kommer med bedre anslag som er mer i tråd med virkeligheten. For selv om skatteletter sjelden er selvfinansierende er det helt feilaktig metode som benyttes i dagens budsjettfremleggelse og påfølgende stortingsbehandling.

I forrige uke kom det en ny analyse fra SSB hvor hele 5 forskere står bak. De ser på tre skattereduksjoner som alle utgjør ca 5 mrd i dagens opplegg: Økning av grense for hvor toppskatten slår inn med 84.000 kr til 525.000. Eller redusert sats i første trinn av toppskatt fra 9 til 4,8%. Og tilslutt økt personfradrag med 6000 kr.

Konkusjonene viser at økende arbeidstilbud slår mest ut for lavere sats i toppskattetrinn 1 og har en dynamisk effekt på ca 17% eller som de selv skriver «kan en type reduksjon i marginalskatten ha en selvfinansieringsgrad på nærmere en femtedel av skatteendringen.»

Videre gjør SSB forskerne en makrotilnærming ved hjelp av MODAG-modellen og finner der en betydelig større «dynamisk effekt» på rundt 35%. De skriver at «I forhold til en initial budsjettsvekkelse på 5 mrd kroner kommer om lag 35 prosent tilbake til offentlig sektor når vi ser på budsjettbalansen de første årene

Så uansett om den dynamiske effekten av skattelette på arbeid er 17%, 35% eller 56%, er konklusjonene helt entydig på at dagens budsjettberegning er misvisende.

I tillegg er det viktig å være klar over at personer under 26 år og over 62 år, selvstendig næringsdrivende og menn i «utenforskapet» ikke er med i noen av analysene. Det er grupper som kan være mer sensitive for endringer i skatt enn gruppene som er med. Langtidseffekter fra skatteendring som er en viktig del av de danske dynamiske effektene (utdannings- og jobbvalg), er heller ikke forsøkt analysert.

Det får faktisk store utslag i praktisk politikk ved at partier som har større skattereduksjoner må finne flere kutt i sine alternative budsjett enn nødvendig. Nettopp derfor er en budsjettreform viktig å få til snart. Både for troverdigheten til alternativene i det politiske landskap og fornye metodene. Det bør være et utvalg som inkluderer uavhengige eksperter, gjerne et «finansråd» eller NOU-utvalg.

I folkeopplysningens tjeneste er det på tide å gravlegge vulgær-retorikk og finne bedre løsninger.

**

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: