Bedriftnedleggelse øker uførhet, skilsmisse og dårlige karakterer?

Denne debatten har vi hatt gående en stund. Skyldes høyt sykefravær og mange uføre latskap eller slemme bedrifter?

Skyldes det høye minstelønninger eller for mye ny teknologi? Det er alvorlige saker, men jeg vil bruke litt ironi. Og siden jeg opplevde ledighet og bedriftsnedleggelse på kroppen selv i 2001, så tar jeg sjansen. Og husk at gjennomsnitt kan være mye rart oppsummert.

Som alltid er det best å starte med tallenes tale:

11 % av alle i alderen 18-67 år mottar uføretrygd, eller ca 346.000 mennesker. Noen 100%, og noen tidsavgrenset. I tillegg har vi ca 100.000 personer på attføring og rehabilitering. Og vi har et høyt sykefravær.

Samtidig har vi verdens laveste åpne arbeidsledighet i Norge på 3-3,5 %.

Mye er bra i den nordiske modellen, men vi sliter med «utenforskapet». De siste dagene har det kommet en ny analyse, som jeg har sett før, men som sier at sjansen for at du blir varig ufør øker svært mye hvis bedriften legges ned. Det er ganske logisk det hele. Mister du jobb, mister du fotfeste, blir syk, mister kona og barna får dårligere karakterer. Hva? Ja, i tillegg blir du voldelig, visstnok.

Ikke mine ord, men  følger av omfattende empiriske sammenhenger – og skissert nærmere i Økonomisk utsyn 2009 (SSB). La meg sitere følgende: » jobber i en bedrift som nedlegger mellom 1995-2000, har 24% høyere sannsynlighet for å komme på uføretrygd innen 2001… »

Vitenskapen fortsetter med » sannsynligheten for å bli skilt øker med 11%», og for, unge ugifte menn øker sjansen for lovbrudd med 14%, og jeg trodde nesten ikke det jeg leste, men hvilken vg overskrift;

Barn får en karakter dårligere i 10.klasse hvis far mister jobben!

Og litt snacks for ny kvinnepolitisk leder i Høyre;

Analysen omtalt hos SSB sier at » Funnene tyder på at menn takler bedriftsnedleggelse dårligere enn kvinner. Vi finner at dersom kona mister jobben ved bedriftsnedleggelse, så har det en tendens til å redusere sannsynligheten for skilsmisse og styrke barnas skoleprestasjoner.»!

Kjør Landsmøte, Julie.!

For min egen del ble konkursen i dotcom året 2001 en påminnelse om at en samfunnsøkonom passer bedre som økonom enn IT selger. Ellers har jeg nettopp startet NyAnalyse – bedrift-, er fortsatt gift og barna har ikke begynt med karakterer.

Men nå merker jeg forkjølelsen tar knekken på skrivelysten her…

Vil avslutte dette i god tid før LM.  Det er mye forskning, tall og alvor bak selvsagt, men innimellom må det gjøres litt moro?

**

link til Røed og co analyse, som ikke er samme som over.

http://ftp.iza.org/dp4897.pdf

**

Låt; Comfortably numb, Scissor sisters, 2004.

Legg igjen en kommentar

