Norge på vekst toppen – «Ny økonomi», kvinner og industri!

Norsk økonomi har enorme ressurser som olje, gass, vannkraft og sjømat. Under IT-boomen rundt år 2000 var slike næringer lite annerkjent og noen ble også kalt «solnedgangs-industrier». Oljeprisen var da «bare» ca 15 dollar per fat i mars 1999. Det fremtidsrettede og nye, smarte var internett-løsninger, mobiltelefon, CRM og «business to business» innovasjoner. Sikkert ikke helt selvforklarende, dette?

Aksjeboomen og dotcom nedturen for ca 10 år siden var en «hype» på forventninger om raske løsninger (=raske penger). Men hvis vi oppsummerer virkeligheten for norske bedrifter og ansatte i starten av 2010. Litt forenklet kan vi slå fast at «hypen» er blitt til virkelighet. Høyt utdannede ansatte i Norge leser epost og skriver notater på t-bane og bussreise til og fra arbeidsplassen. Enhver småbedrift har nettside med varetilbud, kontaktinfo og veldig mange har «levende», interaktive sider. Det kreves i business anno 2010. Bedriftene og de ansatte har interaksjon utenom vanlig arbeidstid – da tilgjengelighet er en dyd. Videre har lagerhold og logistikk opplevd helt utrolig grad av automatisering. Hvis du tar en tur til Ringnes eller Nortura (Gilde/Prior) har de en IT-drevet logistikk som er rått effektivt idag!

Så «ny økonomi» har gjort tradisjonell industri langt mer produktiv og de fleste bransjer produserer langt mer per hode enn for 10 år siden. Det gir mulighet for høyere lønn til de ansatte. Ser vi på tallene over hvor folk jobber er det tjenestesektoren som har opplevd størst vekst. Samtidig er det viktig å vite at mange tusen tjenesteansatte i Hydro, Statoil og Norske Skog tidligere var «inside» arbeidskraft (feks på IT, kantine og renhold). Derfor er det lett å trå feil med bastante konklusjoner.

Hva med råvare bransjene våre? Vel, de har opplevd en BOOM av dimensjoner som følge av økende etterspørsel fra Asia (Kina-effekt) og ny arbeidsdeling hvor Øst-Europa bidrar med arbeidskraft. Oljeprisen steg til 30$ i 2003, 50$ i 2005 og toppen hittil 145$ i juni 2008. «Bytteforholdet i handelen» (terms of trade) steg med utrolige 48% gjennom 2000-tallet, eller 37% per innbygger ! Lav pris på import og høy pris på eksport gir sterk vekst for Norge.

MEN glem ikke den nye økonomien hos oljeselskapene (ikt-seismikk), nevnte lager logistikk på havner som mottar varer og all den bruk av epost og sms i hverdagen for nærmest alle tradisjonelle bransjer. En høyt utdannet befolkning og tidlig markedsleder innen mobiltelefon- og  internettbruk, har medvirket til at 2000-tallet ble en gullgruve for norsk næringsliv. Tenk på hvor mye lettere det er å kombinere kontorjobb med oppfølging av barn, ja, det flyter over i hverandre – men ikt gjør det mulig…

De sosiale mediene er på vei til å forsterke IKT-boomen ytterligere. Det er facebook, linkedIn, blogg og twitter – for alle penga’ ! Riktig brukt i markedsføring av produkter og tjenester gjennom nettverk, kan det avgjøre markedsmuligheten til både nye og gamle bedrifter. Det som er bombesikkert er at Norge trenger både et innovativt oljekluster og IKT drevede tjenestenæringer. Tenk hvis innovasjoner kunne blomstre i kommunal og statlig sektor de neste 10 årene. Det hadde fullført en gyllen sirkel med «ny økonomi»…

 

**

Låt:  Why does my heart feel so bad? – fra Moby klassiker PLAY (1999).

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: