Kloke tanker fra mormor om sykefravær

Mormor eller momo som jeg kaller henne er snart 90 år, men fortsatt veldig samfunnsengasjert. I julen hadde vi en lang prat om bla. sykefravær og arbeidsmoral i samfunnet. Hun jobbet selv til hun var rundt 70 år i statsadministrasjonen i Oslo og var nesten aldri borte fra jobben. Samtidig husket hun godt at det var litt rart at noen alltid var mye borte, og særlig på slutten av året. Etter hvert fant hun ut at flere på kontoret mente at sykedagene med lønn, som ansatte hadde rett til ved sykdom, var å regne som frynsegoder og kunne utnyttes 100% hvert år. La oss håpe at «verden» er blitt bedre og at færre, ikke flere – utnytter ordningene på denne måten idag.

Da noen alltid var mye borte og hun selv alltid var på jobb, kom hun opp med ideen om en «bonus» for å være frisk. Det var irriterende i lengden at noen utnyttet systemet, mens andre kun var hjemme ved sykdom! Mormor var nok forut for sin tid på 70-tallet, men reaksjonen var så og si helt lik som nå. De andre som enten var mye syke eller utnyttet ordningen sa: Skal du straffe de syke? Og belønne de friske som er heldige?

Vel, mormor sa det enkelt: » Jeg vil ikke straffe de syke, men stoppe alt jukset.» Da hun leste i avisene nå om forslagene om å gi feks 1000 kr i belønning per » ikke benyttet» sykedag, ble hun minnet om sine hverdagsutfordringer på 70-tallet. Hun måtte alltid gjøre det ekstra arbeidet til den som var syk, for vikarer var for dyrt. Og hun ble lei av det i lengden, men falt ikke for fristelsen til å gjøre tilsvarende som de andre med sykedagene.

Denne praten med mormor ga meg en aha-opplevelse. Hvis det er slik at bruken av velferdsordningene sklir ut og utnyttes som feks at alle resterende «sykedager» tas ut i desember, er det urovekkende. Det er naturlig at slik oppførsel er smittsom. Når noen gjør det, kan jeg også gjøre det? Hvor skal det ende?

De kostnader for samfunnet det medfører, den urettferdighet det er for pliktoppfyllende ansatte og de «perverse incentiver» det gir, bør komme frem i lyset.

Jeg tror at min mormor har deler av løsningen på et voksende samfunnsproblem. Vi får bare håpe politikerne som styrer er modige nok til å gjøre noe med problemet.

Og – ikke minst – takk for en utrolig givende juleprat, Momo.

**

Låt: Back Stabbers med O’JAYS (1972).

2 Responses to Kloke tanker fra mormor om sykefravær

  1. Benedicte Økland sier:

    Fornuftig mormor!

    Da jeg hadde vikariat på lønningsavdelingen til et større norsk oljeserviceselskap fikk jeg fortalt at det var helt vanlig at lønnsmottakere ringte mot slutten av året, for å få vite hvor mange egenmeldingsdager de «hadde til gode»… !

  2. bluelines09 sier:

    Det utrolige er at det samme har to andre også fortalt meg! Ellers var jeg fornøyd med at innlegget (redigert) kom på i Dagbladet 16.januar…

Legg igjen en kommentar

